Linux vragen topic (mag ook snelle kleine vraagjes)

Plaats reactie
Dabomb
Gold Member
Likes uitgedeeld: 57
Likes ontvangen: 46

Linux vragen topic (mag ook snelle kleine vraagjes)

Bericht: # 9844Bericht Dabomb »

Aangezien ik al eens linux heb gebruikt wil ik mij er eigenlijk er dieper erin verdiepen.

Ben ooit bij Ubuntu begonnen en vond het wel een mooi OS. Ik was er niet helemaal kapot van,van wat ik installeerde allemaal op de werk balk kwam te staan en niet op het werk blad.

Nou weet ik het redelijk te gebruiken.. Daarna manjaro gebruikt, voor mijn gevoel was het OS want completere nadat ik later ook nog linux mint hebt gebruikt. Mint beviel mij eigenlijk helemaal niet..

Wat zijn de belangrijke functies om linux te kunnen gebruiken??

Daarmee bedoel ik wat voor apps heb je nodig zoals CPU-Z om het leven stuk dragelijker onder linux te maken?
En waar vind ik bijvoorbeeld de task manager?
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 90
Likes ontvangen: 136

Re: Linux vragen topic (mag ook snelle kleine vraagjes)

Bericht: # 9845Bericht Division »

Linux is meer een klasse apart. Als je een Windows persoon bent dan zul je heel veel moeten gaan leren. Het fijne van Linux is dat het weinig recourses van je pc gebruikt. Maar installatie van drivers kan af en toe lastig zijn. De taal van os moet je echt gaan leren.

Ik persoonlijk gebruik alleen ubuntu server in virtual machine. Voor eigen desktop blijf in Windows 10 gebruiken.
joz
Member
Likes uitgedeeld: 4
Likes ontvangen: 12

Bericht: # 9849Bericht joz »

Dabomb schreef: 18 jul 2021, 23:26 Daarmee bedoel ik wat voor apps heb je nodig zoals CPU-Z om het leven stuk dragelijker onder linux te maken?
En waar vind ik bijvoorbeeld de task manager?
CPU-z zie ik zelf nou niet als essentieel ding, maar goed ieder z'n meug.
Zover ik weet is er geen direct alternatief voor zoals Windows taskmgr. Met het commando top kom je een eind.
Dabomb schreef: 18 jul 2021, 23:26 Wat zijn de belangrijke functies om linux te kunnen gebruiken??
Zou zelf zeggen de terminal leren/gebruiken.
Veel krachtiger en meer mogelijk dan via de GUIs.
d410
Moderator
Likes uitgedeeld: 231
Likes ontvangen: 131

Bericht: # 9853Bericht d410 »

Werk veel met linux. (Servers) Maar photoshop / games is voor mij nog een dingetje. Om helemaal over te stappen. Anders was ik zeker gegaan voor Lubuntu! ( https://lubuntu.net/ )
Updates / drivers van ubuntu / en de snelheid van LXDE.. :crown:

CPU-X
If nobody is in the forest, does a tree really fall?
Forum m8
Silver Member
Likes uitgedeeld: 6
Likes ontvangen: 40

Bericht: # 9857Bericht Forum m8 »

joz schreef: 19 jul 2021, 13:05 Veel krachtiger en meer mogelijk dan via de GUIs.
Dat ligt er dan meer aan dat de GUI's ontbreken...

En zolang iedereen van school afrolt met de gave om een Windows PC te kunnen bedienen... gaat het nog niet vlotten met Linux.

Alhoewel de 90% niks anders doet dan de webbrowser gebruiken.
Wormwiel
Brons Member
Likes uitgedeeld: 99
Likes ontvangen: 38

Bericht: # 9858Bericht Wormwiel »

joz schreef: 19 jul 2021, 13:05Met het commando top kom je een eind.
Dit is ook typisch linux!
Iemand zegt "met het commando top kom je een heel eind" en dan mag je zelf gaan uitzoeken wat in Godesnaam wordt bedoeld.
Moet ik nu keihard TOP, TOP gaan lopen schreeuwen tegen mijn compjoeter???

Overigens heb ik Windows10 met Oracle Virtual Box. In de laatste heb ik Ubuntu en daarin heb ik JOSM.
JOSM werkt onder Java en dat wil ik niet op mijn Windows, vandaar :jumpy:

Wel omslachtig allemaal maar het werkt.
joz
Member

Bericht: # 9859Bericht joz »

Wormwiel schreef: 19 jul 2021, 20:45
joz schreef: 19 jul 2021, 13:05Met het commando top kom je een eind.
Dit is ook typisch linux!
Iemand zegt "met het commando top kom je een heel eind" en dan mag je zelf gaan uitzoeken wat in Godesnaam wordt bedoeld.
Moet ik nu keihard TOP, TOP gaan lopen schreeuwen tegen mijn compjoeter???
Wel omslachtig allemaal maar het werkt.
Ja hallo zeg, je kan dan zelf toch ff googlen op Linux top oid.
Beetje eigen initiatief is vereist als je iets wilt leren.
Wormwiel
Brons Member
Likes uitgedeeld: 99
Likes ontvangen: 38

Bericht: # 9862Bericht Wormwiel »

joz schreef: 19 jul 2021, 22:39Beetje eigen initiatief is vereist als je iets wilt leren.
Ik hoop dat jij niet voor de klas staat.
De juiste handleiding is:
1. open een terminal met CTRL-ALT-T
2. type top gevolgd door [enter]

Zo lang als ik linux gebruik, en dat is dik twintig jaar, is het altijd hetzelfde gezeik: de nerds roepen wat en normale mensen snappen er geen zak van. Dat is een van de redenen dat linux alleen voor nerds is en normale mensen er zo snel mogelijk van afstappen.
WhiteSnake
Silver Member
Likes uitgedeeld: 46
Likes ontvangen: 78

Bericht: # 9863Bericht WhiteSnake »

Ik gebruik het eigenlijk alleen maar van af een bootable usb stick om problemen op te lossen met PC's
Division
ADMIN

Bericht: # 9864Bericht Division »

Wormwiel schreef: 20 jul 2021, 02:36
joz schreef: 19 jul 2021, 22:39Beetje eigen initiatief is vereist als je iets wilt leren.

Zo lang als ik linux gebruik, en dat is dik twintig jaar, is het altijd hetzelfde gezeik: de nerds roepen wat en normale mensen snappen er geen zak van. Dat is een van de redenen dat linux alleen voor nerds is en normale mensen er zo snel mogelijk van afstappen.
Gedeeltelijk daarvan is waar. Even als voorbeeld:

Raid 1 schijf vervangen "softwarematig " doe dit bij Linux en bij Windows.

Linux is een hele lange weg gekomen, maar voor iemand die niet elkedag met Linux werkt is het flink hoofd krabben.
joz
Member

Bericht: # 9866Bericht joz »

Nee, gelukkig niet. Maar dit is wel het niveau van maximaal middelbare school dat alles nog voorgekauwd word. Op het HBO kreeg ik toch wel wat ingewikkeldere zaken die ik zelf moest uitzoeken, dan hoe top werkt of wat het is.
Gezien de dienst jaren van TS op het Forum, denk ik dat hij iig de middelbare wel achter de rug heeft.

Een deel van het probleem is denk ik dat je op internet zit en mensen hun kennis gratis weggeven. Het zijn idd geen leraren die ervoor betaald worden.
Zodoende moet je je instelling ook aanpassen, als je zo wat wilt leren. En ook vooral zelf wat moeite nemen.
Als men dat niet wilt is een betaalde cursus altijd een optie.

Overigens heb ik linux ook gewoon geleerd door ermee te werken (alleen terminal geen window/desktop manager) en vragen te googlen. De meeste zaken kan je al gewoon online vinden en hoef je niet specifiek zelf te vragen. soms kost het ff voordat je weet waarop te zoeken maar tijdens dat proces leer je ook andere dingen dan waar je specifiek naar zoekt.
Het is wmb niet echt een probleem om het zo te leren. Sterker nog vind het zelfs de fijnste manier. Soms mis je wel wat focus, soms waan je wat van het pad als je zo leert. Maar als je daar de tijd voor hebt is dat geen enkel probleem.
joz
Member

Bericht: # 9867Bericht joz »

Forum m8 schreef: 19 jul 2021, 19:05
joz schreef: 19 jul 2021, 13:05 Veel krachtiger en meer mogelijk dan via de GUIs.
Dat ligt er dan meer aan dat de GUI's ontbreken...
100% mee eens, maar een goeie GUI maken is ook niet zo makkelijk.
Een goeie CLI maken ligt wat dichterbij de ontwikkelaars denk ik, en daar word dan ook de focus opgelegd over het algemeen denk ik.

Voor een fatsoenlijke GUI die een beetje complex is, heb je al een UX expert en designer nodig.
Heb zelf liever een goeie CLI dan een brakke GUI, maar uiteraard mijn voorkeur.
Forum m8 schreef: 19 jul 2021, 19:05
En zolang iedereen van school afrolt met de gave om een Windows PC te kunnen bedienen... gaat het nog niet vlotten met Linux.
Imho moet Linux zijn focus niet liggen op deze doelgroep.
Daar zijn ze niet goed in en leid alleen maar af van waar ze wel goed in zijn. Een robuuste, zuinige en efficiente kernel ontwikkelen.
De hele grafische laag is imho gedoemd om te falen. Torvalds houd er zelf ook vergelijkbare gedachten op na.

Lekker richten op server- en HPC icm onderzoek- werk. Niet gaan proberen te concureren in algemeen consumer computing.
Daar is Windows, Mac of Google (Chromebooks) al prima voor, en zullen ze nooit kunnen evenaren.
Forum m8
Silver Member
Likes uitgedeeld: 6
Likes ontvangen: 40

Bericht: # 9870Bericht Forum m8 »

Ooit eens opgezocht of een bepaalde versie van Medal of Honor op een bepaalde Linux variant wilde werken. Kom je op zo'n site van Linux liefhebbers. Nou, 4 sterren bij Medal of Honor; ja ja, alles werkt perfect. Vier alinea's verder; 'het enige probleem is dat je de muis niet kunt gebruiken' :roll:
Dabomb
Gold Member

Bericht: # 9886Bericht Dabomb »

WhiteSnake schreef: 20 jul 2021, 03:05 Ik gebruik het eigenlijk alleen maar van af een bootable usb stick om problemen op te lossen met PC's
Is dat niet het zelfde als de preview versies die je van USB stick laat? Zo ver ik weet zijn die nog wel erg beperkt met de dingen die je ermee kan doen.. Voor sommige dingen is een installatie wel verplicht.
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Dabomb
Gold Member

Bericht: # 9887Bericht Dabomb »

joz schreef: 20 jul 2021, 07:10

Nee, gelukkig niet. Maar dit is wel het niveau van maximaal middelbare school dat alles nog voorgekauwd word. Op het HBO kreeg ik toch wel wat ingewikkeldere zaken die ik zelf moest uitzoeken, dan hoe top werkt of wat het is.
Gezien de dienst jaren van TS op het Forum, denk ik dat hij iig de middelbare wel achter de rug heeft.

Een deel van het probleem is denk ik dat je op internet zit en mensen hun kennis gratis weggeven. Het zijn idd geen leraren die ervoor betaald worden.
Zodoende moet je je instelling ook aanpassen, als je zo wat wilt leren. En ook vooral zelf wat moeite nemen.

Overigens heb ik linux ook gewoon geleerd door ermee te werken (alleen terminal geen window/desktop manager) en vragen te googlen. De meeste zaken kan je al gewoon online vinden en hoef je niet specifiek zelf te vragen. soms kost het ff voordat je weet waarop te zoeken maar tijdens dat proces leer je ook andere dingen dan waar je specifiek naar zoekt.
Het is wmb niet echt een probleem om het zo te leren. Sterker nog vind het zelfs de fijnste manier. Soms mis je wel wat focus, soms waan je wat van het pad als je zo leert. Maar als je daar de tijd voor hebt is dat geen enkel probleem.
Alleen dat geeft vaak ook niet een compleet antwoord / duidelijk antwoord.. Weet wel wat een package manager is, maar als je over repros hebt dan snap ik het ook snel niet meer.. Tenzij alles even goed word uitgelegd wat het is en waar het voor dient..

Ik heb ms-dos geleerd omdat mijn vader dit ook gebruikte.. En in het begin veel af keek en er achter kwam wat het deed.
Maar ms-dos zit technisch wat simpeler in elkaar dan linux.

Heb ook nooit echt begrepen wat ik bijvoorbeeld meer of minder kan doen met een Ubuntu class os tegenover een arch achtige os. Wat kan ik er meer of minder mee?

Enigste om voor een Ubuntu os te kiezen (maakt niet uit welke distro) is dat er voor ubuntu veel software voor ontwikkeld word.

En waarschijnlijk werken de package managers van beiden ook anders ( ja ik weet dat je bij Ubuntu -APT gebruikt en bij manjaro weer Pacman achtige commando.
WhiteSnake
Silver Member
Likes uitgedeeld: 46
Likes ontvangen: 78

Bericht: # 9890Bericht WhiteSnake »

Dabomb schreef: 21 jul 2021, 18:19
WhiteSnake schreef: 20 jul 2021, 03:05 Ik gebruik het eigenlijk alleen maar van af een bootable usb stick om problemen op te lossen met PC's
Is dat niet het zelfde als de preview versies die je van USB stick laat? Zo ver ik weet zijn die nog wel erg beperkt met de dingen die je ermee kan doen.. Voor sommige dingen is een installatie wel verplicht.

Exact, maar goed genoeg om te kijken of het aan je Windows installatie ligt of aan je hardware als je PC raar doet.

En ook meerdere keren via Ubuntu op die manier beschadigde bestanden van Windows vervangen.
joz
Member

Bericht: # 9912Bericht joz »

Dabomb schreef: 21 jul 2021, 18:26
joz schreef: 20 jul 2021, 07:10
Wormwiel schreef: 20 jul 2021, 02:36 Ik hoop dat jij niet voor de klas staat.

Alleen dat geeft vaak ook niet een compleet antwoord / duidelijk antwoord.. Weet wel wat een package manager is, maar als je over repros hebt dan snap ik het ook snel niet meer.. Tenzij alles even goed word uitgelegd wat het is en waar het voor dient..

Ik heb ms-dos geleerd omdat mijn vader dit ook gebruikte.. En in het begin veel af keek en er achter kwam wat het deed.
Maar ms-dos zit technisch wat simpeler in elkaar dan linux.

Heb ook nooit echt begrepen wat ik bijvoorbeeld meer of minder kan doen met een Ubuntu class os tegenover een arch achtige os. Wat kan ik er meer of minder mee?

Enigste om voor een Ubuntu os te kiezen (maakt niet uit welke distro) is dat er voor ubuntu veel software voor ontwikkeld word.

En waarschijnlijk werken de package managers van beiden ook anders ( ja ik weet dat je bij Ubuntu -APT gebruikt en bij manjaro weer Pacman achtige commando.
Je bedoeld denk ik repo's, niet repros. Repro is reproduction en word bv gebruikt als term in software ontwikkeling om een bug te reproduceren om het vervolgens te begrijpen op te lossen en weer proberen te reproduceren. lukt dat niet heb je de bug geplet.
Repo staat voor repository en kan je vergelijken met bv een appstore. Een plek waar je binaries vandaan kan halen. Binaries zijn gecompileerde, uitvoerbare programma's (voor een bepaalde architectuur, denk x86 vs arm bv). Een binary kan ook een library zijn die gebruikt word in andere programma's en niet opzichzelf direct iets is wat een gebruiker uitvoert/gebruikt.

Het verschil tussen arch (of gentoo, Slackware en andere) en Ubuntu is dat arch super kaal is en Ubuntu een stuk vollediger. Met arch kan je zelf alles van de grond af opbouwen en heb je geen onnodige meuk draaien. Arch heeft bv uit zichzelf geen grafische omgeving, je moet je eigen display manager, window manager etc installeren en configureren. Enkel voor de doorgewinterde linux gebruiker dus.

Ubuntu is overigens weer gebaseerd op Debian. Ik zal nu zelf eerder voor Debian kiezen, maar veel is ook smaak, en hoe gevorderd je bent in de hele Linux wereld.
Voor een beginner is een Ubuntu based distro aan te raden
Laatst gewijzigd door joz op 22 jul 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Division
ADMIN

Bericht: # 9913Bericht Division »

Programma's installeren via snap is ook appeltje eitje. (Mits de bug uit snap eruit is gehaald)
joz
Member

Bericht: # 9914Bericht joz »

Ja snap en aanverwante (flatpack bv) is wat nieuwer.
Daar heb je geen gezeik met afhankelijkheden van libraries omdat dat in de snap package zit.
Zodoende als programma 1 een bepaalde library en bijbehorende versie vereist en programma 2 dezelfde library maar een andere versie, dat er geen conflicten ontstaan.
Een (klein) nadeel daarvan is dan dus ook dat je mogelijk meerdere keren dezelfde libraries op schijf hebt die ruimte innemen.

Een andere manier om iets vergelijkbaars te doen (en meer maar kan o.a. Hier voor worden ingezet) is docker containerization. Of traditioneler een hele vm, maar dat is relatief zwaar ivm een docker container.

In windows Word hier de GAC (global assembly cache) Voor gebruikt. Dat moest de dll hell oplossen maar veroorzaakt weer allerlei ander gezeik als het niet goed word ingezet. De GAC gebruiken begint langzaam aan een beetje terein te verliezen (gelukkig!)
Plaats reactie