Iemand ervaring met power line adapters?

Plaats reactie
Dabomb
Gold Member
Likes uitgedeeld: 57
Likes ontvangen: 46

Iemand ervaring met power line adapters?

Bericht: # 9006Bericht Dabomb »

Ik gebruik al een tijdje power line adapters van Devolo de 1200+ starterkit.

Hiermee zorgt ik via het stop contact dat er ethernet verbinding is voor de slaapkamer.
Hieraan zit een sony smart tv aangesloten en een spel computer (noemende een xbox one X)

Alleen ben niet zo tevreden met de snelheden die de xbox haalt bij het downloaden van de updates.
Ben overigens ook niet geheel tevreden met de adapters, aangezien je best lang op een firmware update moet wachten.
Mijn laatste geupdate firmware was uit 2018... En daarna er even niet naar omgekeken omdat het allemaal wel redelijk deed en er toen nog geen nieuwe updates beschikbaar waren.

Maar aangezien ik paar dagen geleden snelheids verhoging heb gehad van ziggo, begon het wel op de xbox wat op te vallen dat het allemaal wat traag aan deed. Ik heb ten slotte 300Mbps downstream tot beschikbaar..

Maar het downloaden op de xbox komt eigenlijk nooit boven de 30Mbps uit.. Maar zelfs 8 v/d 10 keer haal ik dat zelfs nog niet. Dan schommelt de snelheid tussen 1Mbps en 20 Mbps. Wat ik zelf wel erg traag vind.

Nou kreeg ik het idee om de Devolo 1 adapter toch maar ergens anders te willen gaan plaatsen.

Wij hebben hier in de buitenhoek van de huiskamer (woon ook in een hoekhuis) volgens het zo aangesloten is destijds. 3x 2 punt stop contacten boven elkaar zitten. Ik heb de devolo 1 in de onderste steken.

Mijn bedoeling is om het anders te proberen om de devolo 1 in een ander 2 punts stopcontact te steken tegenover de andere hoek waar achter de tussen muur direct ook de meter kast zit.

volgens hier:

https://www.devolo.nl/advies/powerline-optimalisatie

Lees ik teksten als:

Wanneer meerdere wandstopcontacten naast elkaar zitten, gedragen ze zich als een stekkerdoos. Enkele wandstopcontacten zijn optimaal.

Ik denk dat dit bij mij ook het geval is..

De devolo 1 zit op dat stekker blok aangesloten direct naar het ziggo modem / router.

Wat kan ik het beste doen? De devolo 1 direct op een aansluiting aansluiten bij de meterkast zelf, (als deze er al zit)
Er zit daar nog wel een stekker in van een deurbel trafo.. Weet niet of dat kan gaan storen??
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Hardwarejunkie
Gold Member
Likes uitgedeeld: 101
Likes ontvangen: 131

Re: Iemand ervaring met power line adapters?

Bericht: # 9007Bericht Hardwarejunkie »

Ik heb een tijd lang gebruik gemaakt van powerline adapters. In het begin was ik best tevreden. Totdat ik verhuisde en mijn setje powerline adapters opeens minder snel waren. Daarom had ik in eerste instantie een nieuwe set gekocht. Die presteerde weer prima.

In beide huizen stond/staat mijn router in de huiskamer en mijn PC op zolder.

Echter toen mijn provider met snelheidsverhogingen kwam, merkte ik dat mijn downloadsnelheid niet toenam. Dan maar weer een sneller setje gehaald. maar dat hielp helaas niet. Setje dus weer terug gebracht.

Daarop besloot ik dan maar een netwerkkabel van router naar PC te trekken. En daarmee behaalde ik wel de volledige downloadsnelheid. En dat voor een fractie van de prijs van powerline adapters.

Dus mijn ervaring is niet helemaal negatief, maar een stabiele en snelle werking van powerline adapters is van zoveel factoren afhankelijk dat ik het meer als een oplossing zie voor situaties waarbij echt geen netwerkkabel kan worden getrokken.
Dabomb
Gold Member
Likes uitgedeeld: 57
Likes ontvangen: 46

Bericht: # 9008Bericht Dabomb »

Ik kan me wel herkennen in jou reactie. Was zelf ook al op zoek naar snellere adapters.. Alleen daar is niet echt iets beters voor te vinden, want de tijd lijkt hiermee best wel stil te hebben gestaan.

Probleem hier is dat een kabel trekken best wel een verbouwing word als je de kabel echt netjes wilt weg werken.
Alleen tussen de woon kamer en de slaap kamer zit bij ons nog een gang tussen.
Dus dan word het gaten in de onderkant van de muur boren en dan ben ik er nog niet. Dan zal de hele vloer van de gang eruit moeten..

Via het platfond is het ook best wel een hele verbouwing..
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
WhiteSnake
Silver Member
Likes uitgedeeld: 46
Likes ontvangen: 79

Bericht: # 9010Bericht WhiteSnake »

Dabomb schreef: 13 jun 2021, 02:52 Ik kan me wel herkennen in jou reactie. Was zelf ook al op zoek naar snellere adapters.. Alleen daar is niet echt iets beters voor te vinden, want de tijd lijkt hiermee best wel stil te hebben gestaan.

Probleem hier is dat een kabel trekken best wel een verbouwing word als je de kabel echt netjes wilt weg werken.
Alleen tussen de woon kamer en de slaap kamer zit bij ons nog een gang tussen.
Dus dan word het gaten in de onderkant van de muur boren en dan ben ik er nog niet. Dan zal de hele vloer van de gang eruit moeten..

Via het platfond is het ook best wel een hele verbouwing..
Kabel via de plinten en onder de drempels door laten lopen misschien een optie?
Bij me moeder liggen de kabels weg gewerkt in de ruimte tussen het laminaat en de muur onder de plakplintjes en via een kabelgootje langs het kozijn van de opening tussen de woonkamer en de eetkamer netjes weg gewerkt.
Quiller
Gold Member
Likes uitgedeeld: 43
Likes ontvangen: 122

Bericht: # 9013Bericht Quiller »

Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar mogelijkheden om kabels te trekken. Powerline ben ik ook ooit aan toe geweest, maar : Duur, onstabiel, traag (haalt zelden de snelheden (hangt van extreem veel factoren af)), EN zei ik al duur want ze hebben een betrouwbare levensduur van slechts drie jaar... ... ...
Hardwarejunkie
Gold Member
Likes uitgedeeld: 101
Likes ontvangen: 131

Bericht: # 9014Bericht Hardwarejunkie »

Quiller schreef: 13 jun 2021, 09:38 Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar mogelijkheden om kabels te trekken. Powerline ben ik ook ooit aan toe geweest, maar : Duur, onstabiel, traag (haalt zelden de snelheden (hangt van extreem veel factoren af)), EN zei ik al duur want ze hebben een betrouwbare levensduur van slechts drie jaar... ... ...
Dat van die 3 jaar is mij onbekend?

Maar goed, bij mij loopt de kabel vanaf de router naar de trap achter de plint tot aan de trap. Vervolgens onder de trap met een kabelgoot naar de overloop om bovenin de overloop via een luchtkoker door naar zolder te lopen.

Alles bij elkaar viel het eigenlijk best wel mee om aan te leggen.
Quiller
Gold Member
Likes uitgedeeld: 43
Likes ontvangen: 122

Bericht: # 9015Bericht Quiller »

Hardwarejunkie schreef: 13 jun 2021, 11:59
Quiller schreef: 13 jun 2021, 09:38 Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar mogelijkheden om kabels te trekken. Powerline ben ik ook ooit aan toe geweest, maar : Duur, onstabiel, traag (haalt zelden de snelheden (hangt van extreem veel factoren af)), EN zei ik al duur want ze hebben een betrouwbare levensduur van slechts drie jaar... ... ...
Dat van die 3 jaar is mij onbekend?
Is mij ooit door een technicus uitgelegd : Ze gaan meestal wel wat langer mee, maar hun snelheid, stabiliteit etc zou na 3 jaar gevoelig afnemen... (en heb dit ook zelf vastgesteld dat dit min of meer klopt) ... Dat gezegd zijnde : of je hier last van hebt zal natuurlijk ook veel van je gebruiksdoelen afhangen ;)
Plaats reactie